روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران
سرخط خبرها

سخنگوی وزرات خارجه: هر اقدام رژیم صهیونیستی را با قاطعیت پاسخ می‌دهیم| تعیین زمان و مکان مذاکرات به‌زودی+ فیلم

  • کد خبر: ۱۱۶۸۱۹
  • ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
سخنگوی وزرات خارجه: هر اقدام رژیم صهیونیستی را با قاطعیت پاسخ می‌دهیم| تعیین زمان و مکان مذاکرات به‌زودی+ فیلم
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد:‌ هرگونه اقدام نابخردانه رژیم صهیونیستی را با قاطعیت پاسخ می‌دهیم.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نخستین نشست خود با خبرنگاران با بیان اینکه علی‌رغم شرایط پیچیده جهانی و منطقه‌ای، شاهد یکی از بانشاط‌ترین و پویاترین دوران در مناسبات و سیاست خارجی ایران بودیم، اظهار داشت: سفر‌های متعدد سران، روسای جمهور، مقامات عالیرتبه و وزرای خارجه به ایران، تهران را به پایتخت دیپلماسی فعال منطقه‌ای تبدیل کرده است.

وی افزود: رویکرد و حرکت دستاه دیپلماسی مبتنی بر سیاست کلی نظام و منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های بالادستی نظام براساس مولفه‌های گفتمانی و رویکرد سیاست خارجی فعال و پویای دولت سیزدهم شکل گرفته و بر همین مبنا ان‌شاءالله ادامه می‌یابد. تکمیل فرآیند همگرایی با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و توجه به سیاست منطقه گرایی و آسیاگرایی و توجه به توسعه روابط با نهاد‌های منطقه‌ای مثل شانگهای، بریکس و ... وجه دیگری از این دیپلماسی فعال و پویاست.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: تأکید بر دیپلماسی اقتصادی با هدف بهبود معیشت مردم و خنثی سازی تحریم‌ها و تمرکز بر تقویت سیاست همسایگی از دیگر توجهات راهبردی دولت و دستگاه دیپلماسی است.

کنعانی درخصوص اظهارات اخیر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفت: دولتمردان آمریکایی فکر می‌کنند با بیان جملاتی از این قبیل یا نوشتن مقالاتی در یک روزنامه می‌توانند نتیجه عملکرد مخرب و ویرانگر خود را که در طول سالیان متمادی در منطقه و غرب آسیا شکل گرفته توجیه و تبیین کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه ایجاد ثبات و آرامش در منطقه نیازمند تغییر عملی در رفتار‌های مخرب آمریکاست، گفت: ماهیت رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه نامشروع و غیرقانونی است و طی هفت دهه، تاریخی تمام عیار از جرم و اشغالگری و نقض قانون دارد. آمریکا حامی تمام عیار این رژیم است. حضور غیرقانونی آمریکا در هیچ کدام از کشور‌های منطقه از جمله عراق و افغانستان آورنده نظم و امنیت در این کشور‌ها نبوده و خسارات مادی و بشری برای مردم منطقه و رنج و اندوه برای آن‌ها به ارمغان آورده است.

وی تاکید کرد: دولت آمریکا و رئیس جمهور این کشور یک بازنگری در سیاست خارجی منطقه‌ای آمریکا و سیاست حمایت از رژیم صهیونیستی داشته باشند و آن را متوقف کنند. احترام به سیادت و حاکمیت و استقلال کشور‌ها بهترین رفتاری است که دولت آمریکا می‌تواند اتخاذ کند تا ثبات و آرامش به منطقه بازگردد.

وی در ادامه این نشست خبری درخصوص آخرین وضعیت «اسدالله اسدی» دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک، ابراز داشت: پیگیر آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات عزیز ایران از ابتدای دستگیری غیرقانونی و مغایر با کنوانسیون وین بوده ایم. آزادی بی قید و شرط ایشان درخواست جدی و موکد ایران است.

کنعانی درخصوص اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گفت: این طنز تلخی است. رژیمی که عضو هیچکدام از معاهدات عدم اشاعه و نظارت‌های بین‌الملل نیست، رژیمی که تاریخچه‌ای سیاه از نقض حقوق ملت‌ها و اشغالگری دارد و زرادخانه‌هایی از تسلیحات هسته‌ای را جمع‌آوری کرده است درباره اقدام صلح آمیز ایران اظهار نظر می‌کند. تمامی فعالیت‌های ایران زیر نظر آژانس است. رژیم صهیونیستی حق ندارد درباره فعالیت هسته‌ای صلح آمیز ایران اظهار نظر کند. قانون گریزی این رژیم نتیجه حمایت‌های آمریکا است و ایران هرگونه اقدامات این رژیم را با قاطعیت و به طور پشیمان کننده پاسخ خواهد داد.

کنعانی همچنین در خصوص آخرین جزئیات از روند مذاکرات هسته‌ای، درباره موضع ضدبرجامی طرف فرانسوی توضیح داد: موضع ایران در خصوص روند مذاکرات رفع تحریم کاملا مشخص است. پیام ما این است که به روند دیپلماسی چند جانبه پایبند هستیم. اگر نبود اقدامات مثبت ایران چه بسا پنجره مذاکرات باز نمی‌ماند. طرف‌های دیگر حتما می‌دانند که باز ماندن این پنجره به دلیل رفتار حکیمانه ایران است. همه می‌دانند که ایران مسئولانه تمام تعهدات خود را انجام داده است. این دولت آمریکا بود که از برجام خارج شده و تعهدات خود را نادیده گرفته است.

وی افزود: این مقامات اروپایی بودند که به جای مطالبه‌گری از آمریکا، ایران را مورد مواخذه قرار داده‌اند. ایران پایبند به مذاکرات است و به روال سابق در جریان است. نحوه جمع بندی و همچنین مکان و زمان مذاکرات در پیام‌های دو طرفه در حال رایزنی است و به زودی تعیین خواهد شد. ایران در مسیر مذاکره قرار دارد و این مسیر را تا زمانی که طرف‌های متقابل بر روند دیپلماسی پایبند باشند، ایران مذاکرات را دنبال می‌کند. ما امیدوار هستیم که با رویکرد سازنده و حسن نیت همه طرف‌ها امکان جمع بندی روند در آینده نزدیک فراهم شود. ایران در دستیابی به توافقی که تضمین کننده منافع اقتصادی ایران باشد جدی است و بیشترین ابتکارات را ایران در طول مذاکرات پیگیری کرده است.

کنعانی نسبت به موضع طرف‌های غربی مبنی بر خواسته‌های فرابرجامی ایران گفت: مواضع ایران دقیق است. بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ موضع ما است. دولتی که یکجانبه از توافق خارج شده و خساراتی به ایران وارده کرده نباید در جایگاه مدعی بنشیند. اگر آمریکا تصمیم سیاسی درستی بگیرد و اراده کند که منافع کامل اقتصادی مورد توجه  قرار بگیرد، ایران برخواهد گشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درخصوص هشدار فرانسه به شهروندان این کشور برای سفر نکردن به ایران، ابراز داشت: متاسفانه این چندمین بار است که طرف فرانسوی بر مبنای یک رفتار غیرحرفه‌ای  چنین هشداری را در وب سایت خود منتشر می‌کند.

وی با بیان اینکه مبنای این هشدار و رفتار، رویکرد سیاسی است و هیچ انطباقی با وضعیت امنیتی داخلی ایران ندارد، افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد در طول یک سال گذشته و با فروکش کردن روند کرونا روند عزیمت توریست از کشور‌های مختلف به ایران از جمله فرانسه رو به افزایش بوده است.

کنعانی با بیان اینکه ایران یکی از کشور‌های با ثبات در منطقه غرب آسیا است و شاهد کمترین رخداد‌های امنیتی برای گردشگران خارجی بودیم، ادامه داد: مردم ایران کاملا مهمان نواز هستند و سیاست دولت آقای رئیسی بر این قرار گرفته که زمینه‌ها و بستر‌های لازم را در داخل برای افزایش پذیرش گردشگران خارجی فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ایران به همه گردشگران خارجی و از جمله فرانسه که علاقه‌مندند به ایران سفر و از اماکن ایران بازید کنند، خوشامد می‌گوید.

کنعانی همچنین درخصوص وضعیت «حمید نوری» زندانی ایرانی در سوئد گفت: سفارت ایران در سوئد و وزارت امور خارجه از ابتدای دستگیری این شهروند ایرانی، حمایت کنسولی و آزادی وی را با جدیت در دستورکار خود قرار داده اند.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، معتقدیم بازداشت این شهروند ایرانی مبنای درست قضایی ندارد و متاسفانه فضاسازی سیاسی یک جریان معاند و تروریستی زمینه دستگیری غیرقانونی این شهروند ایرانی را در سوئد فراهم کرده است.

کعانی اضافه کرد: معتقدیم باید به وضعیت سلامت و درمان ایشان توجه جدی شود. به دولت سوئد تأکید جدی کردیم و ارتباط وزارت خارجه با سوئد برقرار بوده و گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته دکتر امیرعبداللهیان با همتای سوئدی برقرار شد و تأکید ویژه‌ای وزیر خارجه در ارتباط با ضرورت رعایت حقوق قانونی این شهروند ایرانی و دسترسی به پزشک برای دریافت خدمات درمانی و دیدار و گفتگو با خانواده خودش و این‌ها را به صورت جدی مورد تاکید قرار دادیم و انتظار داریم دولت سوئد نگاه سیاسی را از دریچه یک جریان معاند کنار بگذارد و هر چه سریع‌تر زمینه آزادی این شهروند ایرانی را فراهم کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ارتباط با سفر وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به ایران و توافقات پیش‌رو نیز گفت: این سفر موفق و سازنده بوده است  و  روابط ما با جمهوری آذربایجان متنوع و متکثر و توام با همکاری‌های مشترک است و خوش بختانه اراده دو طرف بر این قرار گرفته که روابط گسترش پیدا کند.  

وی تصریح کرد: همکاری در حوزه انرژی، ترانزیت و دیگر موضوعات مورد علاقه در دستورکار مذاکرات قرار داشته و در تهران در این باره مذاکره شده است.

کنعانی درخصوص روابط ایران و اردن اظهار داشت: سفارتخانه‌ها در دو کشور فعال است و ارتباطات دیپلماتیک وجود داشته و ماه‌های گذشته چند بار گفت‌وگوی تلفنی بین وزرای امور خارجه صورت گرفته و این ارتباطات ادامه دارد و به اظهارات نخست وزیر اردن با حسن نیت نگاه می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نگاه ما به اردن به عنوان کشور مسلمان مثبت است، خاطرنشان کرد: گمان می‌کنم بستر و زمینه برای تقویت همکاری‌ها هم در قالب دوجانبه و هم مسائل منطقه‌ای وجود دارد و دو کشور ظرفیت‌های خوبی در این زمینه دارند و امیدواریم با حسن نیتی که ابراز شده با استمرار گفتگو‌ها روابط را به سطح شایسته دو کشور اسلامی ارتقا دهیم.

کنعانی همچنین درخصوص مناسبات ایران و مصر گفت: ارتباط دیپلماتیک بین دو کشور از طریق دفاتر حفاظت و دیگر سطوح دیپلماتیک در چارچوب‌های مختلف برقرار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در این ارتباط معتقدم وجود گفت‌وگوها و ارتباطات رسمی دیپلماتیک کمک می‌کند دو کشور دیدگاه‌های خود را منتقل کنند و نیاز به ایفای نقش میانجی نداشته باشیم، ادامه داد: در برخی سطوح ارتباطات و همکاری‌های بسیار خوبی داریم. در حوزه سازمان‌های تخصصی بین المللی دو کشوری هستند که همکاری‌ها و مشورت‌های مستمر و سازنده‌ای را در طول سالیان متمادی داشتند و این ارتباط وجود دارد.

وی افزود: علایق و مشترکات تاریخی و تمدنی بین دو کشور زیاد است. اینکه کشوری با حسن نیت ایفای نقش کند که روابط دو کشور به هم نزدیک شود ایران قطعا استقبال می‌کند ولی اینکه گفت‌وگویی برگزار شده در حد گمانه زنی مطبوعاتی می‌دانم و الان نمی‌توانم تایید کنم.

کنعانی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سئوالی درخصوص سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه به کشورمان اظهار داشت: روابط بسیار خوبی میان ایران و ترکیه و ایران و روسیه به صورت دوجانبه و سه کشور به صورت سه جانبه وجود دارد و اراده مثبت بین سه کشور برای ارتقای سطح همکاری‌ها در چارچوب دوجانبه و سه جانبه وجود دارد و شاهد اتفاقات مثبتی طی روزهای آینده خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: چون سفر در حال برنامه ریزی دقیق است اجازه دهیم دولت و سخنگوی دولت طی چند روز آینده اطلاعات تفصیلی برای حوزه رسانه ارائه کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->